Tuesday, July 14, 2009

Sakit

Kehidupanku di Hospital Dungun
10 March 2009


10.30 p.m
Badanku terasa panas sekali jadi aku telefon aimad dan memintanya untuk menghantarku ke hospital. Sesampainya di hospital aku membuat pendaftaran di kaunter kemudian aku pn menunggu giliran aku. Hampir sejam setengah aku menunggu bagai nk rak hinggalah name aku di panggil. Wah!! Aku gembira sekali lalu aku pn masuk ke dalam “emergency room”. Semasa di dalam bilik tersebut pelbagai persoalan telah di ajukan oleh doktor terhadap diriku, segalanya-galany berkaitan dengan penyakit aku (xkan nk tny sal pribadi kn?xkn nk tny sp awek ko,adk bradik ada brape org bkannye aku nk bersuai kenal hahaha). Selesai sesi soal jawab.. doktor mengarahkan aku aku baring di satu sudut di hujung bilik tersebut,di situ kedapatannya ada sebuah katil jd aku pn dengan senyuman terbingkis di ati trus saja membaringkan diriku di atas katil tersebut. Sedang aku berbaring aku ternampak sorng nurse memegang jarum dan menghampiriku.. wah!! Ini suda bahaya!! Aku bukan main gelabah ag msa tu,aku rsa cm nk mnjerit je (ahhhhhhhhhhhhh..) cm2 la lbh kurng bunyinya klu aku menjerit. Aku cba tenangkan diriku,aku pn bertanya nurse tersebut,upanya die nk mskkn air ke dalam badanku.. aku pn terpaksa merelakan wlupn pada dasarnya atiku rsa kecut bangat. Pada pertama kalinya jarum itu menjamah tubuhku aku memandang ke arah lain (nurse tersebut cucuk d sebelah kri jd aku pandang ke sebelah kanan la huhu), berdebor beb!!! Nurse tersebut suruh aku berehat sahaja di ats ktil tersebut. Di kesempatan itu aku pn men sms aimad dan suh beliau balik dahulu kerana aku dapat rasakan yg aku akn lama di situ dan mungkin tidak balik pd mlm tersebut. Aimad bersetuju dengan pndangan aku dan beliau pn berlalu pergi di temani seorng lagi kwnku,zainul..

12.45 a.m

Datang seorang doktor ke arahku dan beliau bertanya smbil mengecek badan ku, ape yg die cek pn aku xtau mklumla aku amik course finance di universiti mana mungkin aku tau ape yang doktor cekkan lgpn die pn xbritau ape yg die nk cek hahaha abis segala pengecekan tersebut,seperti yang aku sangka aku terpaksa di tahan di wad kerana tahap kesihatan aku xmembenarkan aku supaya balik. Aku terpaksa akur dengan keputusan tersebut.. kemudian dtg sorng lelaki (atendan hosp) mmbawa kerusi roda ke arahku, di tangannye juga kelihatan beberapa dokumen(mgkin dokumen kemasukan aku ke wad kot). Sesampainya die ke tempat ku die bertnya no tel sesape yg die leh contact jika berlaku kecemasan maka aku kc no phone ayahku. Kemudian die pn suh aku dduk di kerusi roda dan bawa aku ke wad...


12.55 a.m
Di pintu tersebut tertera perkataan “Wad Kenanga(L)”,aku fikir mgkin inilah tempat penginapan aku selama berapa hari pn aku xtau. Msk je ke dalam wad tersebut aku alami satu perassan aneh yg aku sndiri pn xpasti apekah perasaan itu. Di dalam wad tu aku lihat ada 2-3 org staff nurse ngah cbuk wt keje msing2 pas2 ttba ada seorng dtg mghmpiri kami (aku dan atendan hosp td) dan suh hntar aku ke ktil 5. Aku igtkn pe td (igtkn nk cucuk kt buntut plak) hahaha.. aku pn di antar ke ctu.. sesampainya di ktil aku berasa amat gmbira,aku amatlah tidak fham ngan perubhan pd dri aku ni kebiasaannya org xska dtg ke hosp tp aku len plak jdnya. Slpas antr aku atanden hosp trus pergi dari pndngan mata ku, aku apa lg,lg la gmbiranya hehehe aku xtrus tdo(ugi la melepaskan perassan gmbira 2 bgtu shja) jd aku pn pergi ke ktil kwnku..... (sbnrnya kwnku pn mgsa nyamuk dan suda sehari menginap di umh(hosp) ni huhu) namanya asrul.. smpai di ktilnya aku dapati yg die lom tdo ag.. xsbor aku nk gtau perasaan gmbira aku msk di spital ni haha apabila die sdar ttg khdiran aku die pn ktwa terbhak2,atenya akhirnya ko tman aku jgk ek.. ceh.. xgna btl asrul ni (dlm ati la).. tp aku ttpkan ati utk mnceritakan rsa gmbra aku berada d spital ni.. aku kta ke asrul yg aku nk jd cm orng len iaitu aku nk jd hepi duk d spital huhu aku rsa aku akn berjya.. aku ykin.. kte tgk kesudahannya ye.. huhu aku pn trus berbual ngan asrul.. smpai kul bp pn aku xpasti,ble mta meminta2 utk berehat brulah aku berpindah ke ktil ku.. lpe lak nk gtau,ktil aku dan asrul special sket tau.. ada kelambu... mklumla kna suspek denggi kn terpksala tdo berbumbungkn kelambu.. okla gudnite..

2.00 a.m – 5.00 a.m
Ish sjuknya.... ni yg aku marah ni.. knapala kpas ni sjuk sgt.. da 2-3x aku duk terjaga ni.. da la rsa skit pale sgt ps2 kpas kuat ag,bdan sjuk,dgn pkai suo jeans lg maunya nk slesa.. mstla xslesa.. tp aku than jgk wlupan ati ni berbulu je.. klu xslap aku dlm kul 4 sorng nurse dtg ke tempat aku utk tkr bekas air aku yg da kosong,rsa nk gak mrh mklumla dapat tdo kjap je ada plak org mengangu mau xpns.. pns beb..!! nsb bek die nurse.. sbor jela.. tpt kul 5! Ha.. ni yg aku xmau dgr ni.. aku nmpk nurse 2 pgang jrum beb!!! Pd msa 2 jgk aku berdoa supaya bkn aku yg harus di cucuk.. tp mlangnye... doaku tidak di mkbul oleh ALLAH, rupanya jarum itu mmg d sdiakan khas utk aku.. utk amik drah aku plak 2!!! Ni yg aku mrh ni,da la aku kurus da tntu darah aku ckit maka jgn la amik darah aku, amik la drah orng besar sket tp ltk la namae aku (alsan sbb xnk kna cucuk haha) tp nurse 2 ttp berkeras.. puas aku wt mke seposen ttp xd lyn.. huh.. nk xnk terpaksa la aku pndng len ag (kli ni cucuk blah knan,jd pndngan aku mstla blah kiri haha). Kemudian aku pn tertido.. hurm.. syoknya..

7.30 a.m
Bangun!! Bangun!! Bangun!! Dari jauh aku dgr sore itu.. ati aku berbulu lg.. nk je aku bngun smbl berkata “saborla!!! Aku ngntk ni,mane ckup tdo smlm nk kjut kul 12 ke 1 ke blh la” tp upanya perkattan itu xmmpu aku ucpkan.. berani la kon0nnye.. huh pirrraaaahhh... aku terpksa ggahkan dri utk bngun wlupan bdan aku xmengizinkan lg utk aku berbuat demikian.. aku pn pjuk bdanku.. “sabor ye bdan.. kjap je ni.nnt da sihat kte leh tdo lma2 sket” huhu bdan siap nk kna pjuk tau...
to be continued..

No comments:

Post a Comment